Perkhidmatan awam Lembah Kelang

Public, transport, Rapid, Monorail, KTMB, Kommuter, Teksi, Taxi, Bus, Local, e-hailing

Cari Blog Ini

Ahad, 29 September 2013

Kerajaan mengambilalih operasi AES kamera

Pada 18 Sept, 2013, Kerajaan telah secara tidak rasmi mengambil alih operasi Sistem Penguatkuasaan Automatik ( AES) kamera seperti yang diberitahu di dalam persidangan Dewan Rakyat hari tersebut.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata penguatkuasaan kamera AES di 14 lokasi yang dikenal pasti kini di bawah bidang kuasa polis.


"Pengambilalihan ini akan dilakukan secara telus . Satu jawatankuasa audit bebas akan melaksanakan usaha yang wajar ke atas aset dan liabiliti untuk memastikan pengambilalihan berjalan lancar berdasarkan pada kos yang adil, "katanya.

Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengumumkan bahawa kerajaan dimiliki syarikat AES Solutions Sdn Bhd akan mengambil alih operasi dari ATES dan Beta Tegap Sdn Bhd

Sistem AES , yang diperkenalkan pada September 2012, telah mendatang kritikan daripada orang awam terhadap penguatkuasaan yang lemah dan bahawa pengendali akan dibayar berdasarkan denda dikeluarkan.

"Kerajaan sangat mengambil berat tentang isu-isu yang dibangkitkan dan ini adalah sebab untuk pengambilalihan . Kami akan memastikan bahawa tidak ada pihak membuat keuntungan daripada itu, "katanya.


Kerajaan sedang mengkaji pindaan ini modul hasil perkongsian untuk AES, kepada yang lebih adil dan telus untuk semua pihak.

Abdul Aziz juga menjelaskan bahawa jawatankuasa audit juga akan mempertimbangkan menggunakan sistem merit untuk pemandu ingkar termasuk menggantung lesen memandu pesalah trafik dan juga kepada mereka yang gagal membayar saman AES mereka.

Dalam pada itu , menteri itu berkata jumlah trafik AES saman telah dikurangkan daripada RM300 standard untuk RM150 berkuat kuasa 18 Sept, tetapi kadar itu boleh meningkat bergantung kepada kelewatan dalam menyelesaikan saman .

" Lebih banyak anda melambatkan pembayaran , lebih banyak anda akan perlu membayar. Itu adalah prinsip di sebalik ini, " katanya.

Sehingga 11 Jun 2013 , kira-kira 673.339 saman yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan tetapi hanya 66.735 telah diselesaikan berjumlah RM20 juta.

Awal perancangan adalah untuk memasang sebanyak 1,093 kamera AES di seluruh negara tetapi disebabkan oleh isu-isu yang dibangkitkan oleh orang ramai maka pihak kerajaan dengan pengendali telah memasang 14 kamera di Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Perak.

Kenapa memasang kamera AES link to http://aescameras.com/what-is-aes/

Tiada ulasan: