Perkhidmatan awam Lembah Kelang

Public, transport, Rapid, Monorail, KTMB, Kommuter, Teksi, Taxi, Bus, Local, e-hailing

Cari Blog Ini

Ahad, 11 Jun 2023

Teksi dan e-hailing

Teksi, Kereta Sewa, Teksi Mewah, Teksi Lapangan Terbang, Kereta Sewa dan Pandu, Kenderaan E-Hailing dan syarikat e-hailing

Di bawah ini senarai syarikat yang telah di lesenkan lemaskini pad 7 mei 2023 setakat ini terdapa 31 syarikat.



Untuk pengetahuan anda kini had usia penggunaan kenderaan teksi dan e-hailing di negara ini, dilanjutkan sehingga 15 tahun mulai April 2023. Perlanjutan terpakai bagi kenderaan dalam kelas lesen teksi dan e-hailing yang mencapai had usia maksimum dalam tempoh bermula 1 Januari 2023.

Bekas Ketua Bahagian Polisi dan Perancangan, Kumpulan Operasi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Wan Agyl Wan Hassan berkata, semasa tempoh awal industri itu beroperasi pada tahun 2015, jumlah pemandu perkhidmatan tersebut dianggarkan mencecah 400,000 orang.

Wan Agyl berkata, peraturan ditetapkan kerajaan ketika ini dilihat tidak menggalakkan penyertaan pemandu e-hailing baharu yang sebahagian besarnya mahu menjadikan pekerjaan tersebut sebagai profesion sambilan.

“E-hailing pada awalnya adalah platform untuk ekonomi gig. Ia adalah untuk pekerjaan sambilan sahaja. Ada masa, kereta dan lesen, anda boleh bawa tapi sekarang ini dia dah ada sepenuh masa dan sambilan.


Rujukan


Tiada ulasan: