Perkhidmatan awam Lembah Kelang

Public, transport, Rapid, Monorail, KTMB, Kommuter, Teksi, Taxi, Bus, Local, e-hailing

Cari Blog Ini

Jumaat, 4 Mac 2011

Perhidmatan Bas untuk Wanita

Para wanita menyambut menyambut baik langkah RapidKL memperkenalkan bas untuk perempuan saja, tetapi menekankan bahawa masih banyak yang perlu dilakukan untuk mengatasi gangguan seksual di akar-akarnya. Mereka juga mengulas bahawa ini tidak hanya harus menjadi tindakan sementara untuk menyampaikan mesej yang tepat kepada umum.



"Apa yang membimbangkan langkah berasingan perlu diadakan juga ketika berada dalam barisan beratur di kaunter, kedai, pawagam dan ruang awam yang lain untuk lelaki dan wanita di masa terdekat," kata Pertubuhan Bantuan Perempuan (WAO) Ivy Josiah Pengarah Eksekutif.

"Hal ini juga dapat membawa kita untuk berfikir bahawa pemisahan wanita dari lelaki adalah satu cara untuk menghentikan gangguan seksual.

Yang kita perlukan adalah perubahan pola pikir secara keseluruhan," katanya, menambah bahawa bas perempuan hanya perlu menjadi pilihan dan tidak semestinya wajib. Women's Action Society (Awam) program perwira senior Abigail de Vries juga mengulas bahawa perkhidmatan tidak akan mengatasi masalah gangguan seksual pada akar.

"Kami memahami keperluan untuk perkhidmatan bas hanya perempuan sebagai perempuan menghadapi gangguan di tempat pengangkutan umum setiaphari.

"Tapi perkhidmatan ini tidak menyelesaikan masalah gangguan.

"Ini bukan peluru ajaib. Sampai laki-laki dan masyarakat pada umumnya belajar menghargai perempuan dan melayan mereka dengan sesuai, gangguan seksual akan terus, "katanya.

Rapid KL telah melancarkan ujian untuk perkhidmatan bas pertama perempuan hanya untuk meningkatkan kesihatan wanita dan keselamatan. Rapid Lady perkhidmatan Bus selama tujuh laluan dengan jumlah penumpang tertinggi mulai Dec 1 dan akan berakhir pada 31 Dis 2011.

Ada dua perkhidmatan bas pada 06:45 dan 07:30 dan 18:00 dan 18:45 setiap hari.

Tiada ulasan: