Perkhidmatan awam Lembah Kelang

Public, transport, Rapid, Monorail, KTMB, Kommuter, Teksi, Taxi, Bus, Local, e-hailing

Cari Blog Ini

Sabtu, 27 Mei 2023

PERKHIDMATNAN BAS RAPID PERJALANAN DALAM BANDAR KAD DAN TIKET ONLINE

Pengendali bas di Malaysia yang beroperasi terutamanya di kawasan bandar Lembah Klang, Pulau Pinang & Kuantan. Sehingga Februari 2023, unit jenama perkhidmatan Rapid KL Rapid Bus, telah mengendalikan 113 laluan biasa dan juga 69 laluan Bas Pengantara MRT, bersama-sama dengan 8 laluan Nadiputra di Putrajaya.

Terkini Rapid KL mempunyai 214 laluan-laluan Bas di Kuala Lumpur dengan 4965 hentian-hentian Bas . Laluan tersebut meliputi kawasan dari Seksyen 10 Bandar Baru Puncak Alam hentian pada Kampung Ulu Lui (KJ122) hentian dan dari Hospital Orang Asli Gombak (Utara) (Sl125) ke hentian Sekolah Kebangsaan Beranang (KJ599).

Untuk melihat peta laluan perjalanan bas dan waktu anda boleh klik di link di bawah

https://moovitapp.com/index/ms/pengangkutan_awam-lines-Kuala_Lumpur-1082-1775731 

Untuk makluman perkhidmatan Rapid KL, sila semak Moovit untuk maklumat terkini bas, kelewatan bas, perubahan laluan perkhidmatan bas, atau perubahan hentian-hentian dan lain-lain.

Terdapat beberapa kelebihan kepada anda sebagai pengguna kepada perkhidmatan RAPID seperti di bawah ini.

  1. Kad Konsesi
  2. Pas Perjalanan Tanpa Had My50
  3. MyCity Pass

Kad Konsesi

Diskaun tambang 50% pada kadar tunai untuk setiap perjalanan dengan perkhidmatan Bas Rapid KL, BRT, LRT, Monorel dan MRT.

Pemegang Kad Konsesi menikmati potongan 50% daripada harga tambang dewasa apabila mereka menaiki bas pengantara LRT, Monorel, BRT, MRT, RapidKL dan MRT.

Kad ini dikeluarkan dengan harga kad RM 5.00 dan nilai simpanan awal RM 10.00, berjumlah RM 15.00 yang diperlukan semasa permohonan dan ditanggung oleh pelanggan. Untuk tambah nilai seterusnya, penumpang boleh melakukannya di semua RapidKL BRT, LRT, Monorel, stesen MRT, TNG SPOT dan mana-mana TNG Reload Point.

Waktu operasi – Isnin hingga Jumaat: (9 pagi hingga 4 petang)

Catatan: Pendaftaran kad konsesi ditutup pada jam 4 petang setiap hari

Anda kini boleh memohon Kad Konsesi MyRapid secara dalam talian klik link di bawah

https://myrapid.com.my/concession-card-registration/?concession_form=senior/

Pas Perjalanan Tanpa Had My50

Pas perjalanan tanpa had yang menawarkan 30 hari perjalanan tanpa had di Rapid KL LRT, MRT, Monorel, BRT, bas Rapid KL dan perkhidmatan bas pengantara MRT di Lembah Klang.

My50 Mutiara Pass menawarkan 30 hari perjalanan tanpa had kepada semua rakyat Malaysia bagi perkhidmatan bas Rapid Penang.

Di Kuantan, My50 tidak tersedia untuk perkhidmatan seperti ini.

Anda boleh dapatkan di Pejabat Khidmat Pelanggan Rapid KL di semua stesen LRT, MRT, Monorel dan BRT juga Hab bas terpilih seperti di 

  1. Pasar Seni, 
  2. Chow Kit, 
  3. KLCC, 
  4. Sri Nilam, 
  5. Puchong Utama, 
  6. Pearl Point, 
  7. Sunway Pyramid, 
  8. Greenwood, 
  9. Seksyen 2 Shah Alam

MYCity Pass
Pas perjalanan yang menawarkan hanya kepada rakyat Malaysia perjalanan tanpa had di Rapid KL (LRT/ MRT/ Monorel) dan rangkaian BRT selama 1 hari 3 hari. MyCity Pass adalah berdasarkan kiraan kitaran hari, anda boleh membeli pada bila-bila masa sepanjang bulan.

Pas 1 Hari MyCity:
Pembelian kali pertama: RM 15.00 termasuk nilai dompet RM5 dalam kad Touch N 'Go dan harga kad RM5. Nilai dompet minimum RM5 diperlukan untuk menggunakan Pas 1 Hari.

Pas 3 Hari MyCity:
Pembelian kali pertama: RM 25.00 nilai dompet RM5 termasuk dalam kad Touch N 'Go dan harga kad RM5. Nilai dompet minimum RM5 diperlukan untuk menggunakan Pas 3 Hari.



Tiada ulasan: