Perkhidmatan awam Lembah Kelang

Public, transport, Rapid, Monorail, KTMB, Kommuter, Teksi, Taxi, Bus, Local, e-hailing

Cari Blog Ini

Ahad, 28 Mei 2023

SENARAI E-HAILING DI MALAYSIA SEHINGGA TAHUN 2023

PERKHIDMATAN E-HAILING DI MALAYSIA

1. AirAsia Ride

2. Maxim

3. Indriver Malaysia

4. Buddy Driver

5. Kumpool

4. MyCar

5. MULA

6. Riding Pink

AirAsia kini menyediakan perkhidmatan e-hailing di Malaysia bermula pada Ogos 2021, kini boleh didapati di lebuh raya KL, Selangor, Kelantan, Pulau Pinang, Melaka, Sabah, Sarawak dan Johor. AirAsia membenarkan pengguna memilih pemandu kegemaran mereka daripada senarai. Pengguna juga boleh meminta Allstar Ride yang dipandu oleh juruterbang atau kakitangan kabin AirAsia.

Download applikasi AirAsia super app https://www.airasia.com/aa/appdownload/


Maxim

sejak 2003, menjadikan perkhidmatan e-hailing lebih kontemporari, mudah dan selamat. Maxim membenarkan pelanggan mendapatkan teksi pada mana-mana kaedah yang paling mudah, dengan mengambil kira perbezaan antara bandar utama dan komuniti kecil. Pemandu boleh mengenal pasti dan memindahkan penumpang dengan lebih berkesan, mengurangkan pemanduan penumpang dan masa terbiar. 

Maxim membolehkan anda memasukkan beberapa alamat untuk pergi kepada satu perjalanan. Segala-galanya disimpan dalam sejarah akaun anda, dan anda boleh menggunakan alamat yang telah ditambah sebelum ini dengan pantas pada masa seterusnya anda menggunakan maxim untuk menempah perjalanan. Ini menjadikan prosedur tempahan cepat dan mudah. Maxim juga menyediakan perkhidmatan penghantaran makanan dan perkhidmatan kargo. Menggunakan penunggang maxim, anda boleh mengangkut makanan atau barang lain dari satu lokasi ke lokasi lain. Maxim juga telah memperkenalkan penunggang wanita untuk mencabar penguasaan lelaki dalam perkhidmatan e-hailing.




InDriver Malaysia

Platform e-Hailing antarabangsa bernama InDriver yang beribu pejabat di California, Amerika Syarikat dengan asas pengguna yang dinyatakan terdapat 100 juta pengguna kini telah memasuki pasaran e-hailing Malaysia yang berada di negeri-negeri sekitar Alor Setar, Melaka, Johor Bahru, Kuala, Terengganu, Sibu, Bintulu, dan banyak lagi bandar juga termasuk sebelah timur Malaysia.

Tawaran Masa Nyata (RTD), ciri unik inDriver, membolehkan pelanggan menempah perjalanan dengan mencadangkan apa yang mereka anggap sebagai caj yang munasabah untuk perjalanan yang mereka ingin ambil. Pemandu rangkaian kemudiannya akan memutuskan sama ada untuk menerima kadar yang dicadangkan atau, jika tidak, mengabaikannya atau merundingkan harga yang lebih baik dengan pelanggan.




BuddyDrive

Dikuasakan oleh SOCAR, Buddy Driver menyediakan pemandu berpengalaman yang telah melalui prosedur pemeriksaan yang ketat dan mempunyai rekod bebas kemalangan 99%.Berbeza dengan aplikasi e-hailing lain, menawarkan pemandu yang berkelayakan untuk memastikan perjalanan dan perjalanan pelanggan mereka boleh dipercayai dan selamat. Buddy Driver memang lebih menumpukan pada pengambilan pemandu berbanding kenderaan itu sendiri.




Kumpool

Kumpool tidak membenarkan pengguna memilih tapak pengambilan atau penghantaran yang tepat, tidak seperti perkhidmatan e-Hailing berasaskan kereta biasa seperti Grab. Anda mesti memilih daripada hentian pra-pilihan yang ditunjukkan pada peta kerana ia beroperasi seperti perkhidmatan bas mini.

Muat turun apl Kumpool daripada gedung aplikasi atau google play. Proses pendaftaran Kumpool adalah mudah; yang anda perlu lakukan ialah mengesahkan nombor telefon anda. Anda boleh mula membuat tempahan terus dengan memilih pengambilan, penghantaran, masa pengambilan dan kiraan penumpang anda. Perkhidmatan ini disediakan dari 8 pagi hingga 8 malam. setiap hari dan boleh memuatkan sehingga sepuluh orang.




Mycar

MyCar menamakan dirinya sebagai "kuasa e-hailing ketiga" Malaysia. Menyerupai kedua-dua Grab dan Uber dari segi pengalaman pelanggan, aplikasi itu membolehkan pelanggan menjejak lokasi pemandu mereka. Selain itu, ia juga membolehkan pengguna menghantar mesej kepada mereka semasa mereka dalam perjalanan, dan membayar tunggangan mereka dengan kad kredit atau wang tunai. Selain itu, tiada caj tambahan dikenakan untuk kesesakan lalu lintas, dan platform mempunyai struktur tambang tetap.


MULA

MULA pada bermula sebagai perkhidmatan pemanduan dengan aplikasi mesra pengguna. Kini, ia adalah aplikasi e-hailing yang menawarkan perkhidmatan e-hailing yang hebat. Lebih-lebih lagi, platform ini menyediakan pelbagai kenderaan milik MULA dan membolehkan pengguna membuat pra-tempah perjalanan pada tarikh dan masa kemudian. Selain itu, platform ini menggalakkan keselamatan penumpang dan pemandu melalui pemeriksaan latar belakang yang menyeluruh. Selain itu, ia juga mempunyai ciri aplikasi pintar seperti SOS dan fungsi MULA Pink untuk wanita sahaja. Oleh itu, wanita boleh berasa lebih selamat apabila memanggil perjalanan pada waktu malam. Ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa MULA kini hanya terdapat di Johor, Pulau Pinang dan Lembah Klang.




Riding Pink

Aplikasi e-hailing yang perlu dimuat turun oleh semua wanita ialah Riding Pink. Ia adalah aplikasi tunggangan wanita dan kanak-kanak pertama di Malaysia. Lebih-lebih lagi, Riding Pink menawarkan kemungkinan pendapatan baharu untuk beribu-ribu pemandu wanita. Mereka juga menyediakan akses kepada penumpang wanita kepada pilihan pengangkutan yang lebih selamat di Lembah Klang, Johor dan kawasan lain di Malaysia. Kebanyakan pemandu berdaftar di Riding Pink adalah ibu yang tinggal di rumah, orang dewasa yang bekerja dan ibu tunggal. Menjadikannya salah satu aplikasi e-hailing terbaik untuk wanita di Malaysia.

Tiada ulasan: