Kini, cuma 16 peratus populasi menggunakan pengangkutan awam. Antara punca kadar penggunaan yang rendah ialah para komuter mendapati mutu perkhidmatan rendah.
Perjalanan antara bandar bagi perjalanan antarabandar, hab transit utama di Kuala Lumpur ialah:
- Puduraya — terminal bas antarabandar utama yang terletak di pusat bandar raya. Terminal bas baru, Plaza Rakyat dirancangkan untuk menggantikan Puduraya yang berdekatan dan pembinaannya sedang dijalankan. Terdapat stesen LRT berdekatan yang dihubungkan dengan Plaza Rakyat.
- Terminal Bas Putra — menyediakan khidmat untuk bas yang menuju ke destinasi Pantai Timur. Hubungan rel berdekatan terletak di PWTC LRT dan Putra Komuter.
- KL Sentral — stesen kereta api utama Kuala Lumpur.
- Terminal Bas Duta — untuk bas Transnasional dan Airport Coach (perkhidmatan bas ke KLIA)
Pengangkutan Awam Tidak Mesra Pengguna
Sistem pengangkutan awam di negara ini masih di tahap sederhana dan tidak mesra pengguna kerana perkhidmatannya tidak menyeluruh serta jarak di antara satu stesen dengan stesen lain terlalu jauh.Pensyarah Pusat Pengajian Pengangkutan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Prof. Madya Sabariah Jemali berkata, perkhidmatan pengangkutan awam terutamanya bas dan sistem transit aliran ringan masih tidak efisien untuk menarik penumpang sedia ada dan penumpang baru.
Masalah tersebut berlaku katanya, berpunca daripada sistem yang tidak komprehensif dan bersepadu antara satu sama lain iaitu titik sambungan antara satu perkhidmatan dengan perkhidmatan lain yang terlalu jauh.Para pengguna juga sukar mendapat maklumat mengenai perjalanannya melainkan bertanya dengan orang lain. Beliau menyarankan supaya para pengguna diberi maklumat ringkas, jelas dan tepat mengenai destinasi seterusnya melalui paparan jadual waktu perjalanan setiap perkhidmatan pengangkutan awam yang disediakan.
PENDAPAT PENGGUNA
Seorang pengguna LRT telah menyuarakan pendapatnya mengenai LRT di dalam keluaran Utusan Malaysia bertarikh 29 November 2000 mengatakan bahawa pihak yang bertanggungjawab seharusnya mengutamakan kepentingan dan keselesaan pengguna sebagai teras dalam membuat keputusan dan bukannya memihak kepada syarikat pengangkutan awam yang hanya memikirkan keuntungan mereka sendiri sahaja.
Ada juga pengguna yang mengeluh kerana stesen LRT yang berbeza mempunyai ketinggian yang berbeza terutama di antara stesen LRT-PUTRA dan stesen LRT-STAR. Ada juga stesen LRT yang tidak mempunyai lif manakala ada stesen yang dibina dengan terlalu banyak anak tangga yang perlu didaki oleh pengguna seperti di Stesen Masjed Jamek.
Jadual 4.11 : Pandangan Pelancong Terhadap Perkhidmatan Pengangkutan Awam
Jenis Pengangkutan Awam | Bas | Taxi | Beca |
Sangat Baik | 1.7% | 3.3% | 3.3% |
Baik | 13.3% | 18.3% | 11.7% |
Sederhana | 36.7% | 33.3% | 35.0% |
Buruk | 31.7% | 35.0% | 20.0% |
Sangat Buruk | 3.3% | 6.7% | 3.3% |
Tidak Berkaitan | 13.3% | 3.3% | 26.7% |
Jumlah | 100% | 100% | 100% |
Sumber : Kajian Lapangan Studio Perancangan 500,November 1999
Daripada kaji soal selidik yang dijalankan juga,didapati bahawa taxi merupakan jenis pengangkutan awam yang paling banyak digunakan oleh pelancong asing memandangkan hanya 3.3% pelancong yang disoal selidik tidak menggunakan taxi. Mereka yang tidak pernah menggunakan bas dan beca masing-masing ialah 13.3% dan 26.7%. Tetapi keadaan bahawa perkhidmatan yang paling teruk adalah taxi juga.
1 ulasan:
Here is my web page ... web site - ,
Catat Ulasan